Visby päärynät 12.8.2023
Visby torni
Visby tyrmä

Upea Gotlanti ja vihreä Visby

Kirkkonummen Eläkkeensaajat ry tekivät kesäisen matkan Visbyhyn, Gotlannin ainoaan kaupunkiin. Kaunistakin kauniimpi saari, ystävällisiä ihmisiä ja rantoja silmänkantamattomiin. Sitä kutsutaan Ruotsin romanttisimmaksi kaupungiksi ja sanotaan, että siellä paistaa aina aurinko. Kuten nytkin.

Ryhmästämme kukin suuntasi satamasta tahoilleen, muutamat kävelivät laivasta kaupungille, suurin osa tuli bussilla kaupungin keskustaan, jota ympäröi 3,4 km pitkä muuri. Se on rakennettu lähes 800 v sitten ja sen korkeus on 11 metriä. Kovasti pohdittiin, miten ihmeessä tuollainen on saatu rakennettua ilman mitään nostureita tms.

Visbyn vanhakaupunki on Unescon maailmanperintökohde. Sieltä löytyvät Gotlannin kuuluisat ruusut, joista kaikki tienoon tuntevat. Vanhassa kaupungissa talojen edustat ja ikkunoiden pielet olivat ruusuja tulvillaan ja tuoksu oli huumaava. On perinteisiä ruusuja, köynnösruusuja ja upeita salkoruusuja. Ja ne päärynäpuut! Niitä todellakin oli, päärynät alkoivat olla kypsiä ja oksat notkuivat niiden painosta. Jos aika olisi sallinut, olisi meidänkin kannattanut vierailla Visbyn kasvitieteellisessä puutarhassa. Siellä oleva ruusutarha on kuulemma vertaansa vailla.

Matkamme osui kohtaan, jolloin Visbyssä vietettiin vuosittaista Keskiaikaviikkoa. Vanhoja keskiaikaisia vaatetuksia näkyi joka puolella, kaiken ikäisillä ihmisillä. Varsinainen tapahtuma järjestettiin kasvitieteellisen puutarhan viereisellä kentällä. Siellä pidettiin markkinat, alueella on telttoja ja siellä järjestetään joka vuosi myös turnajaiset, jossa ritarit palaavat vuoden 1361 historialliseen taisteluun. Hevoset on puettu kuten 700 v sitten turnajaisissa oli tapana.

Jos olisi ollut junioreita mukana, olisi kannattanut suunnata Peppi Pitkätossun kotitaloon Kneippbyniin. Sekin sijaitsee saarella. Talossa on kuvattu Peppi Pitkätossu televisiosarjat sekä elokuvat ja siellä on kuulemma kaikki vinksin vonksin.

Me seniorit sen sijaan keskityimme herkutteluun, opastettuihin kaupunkikierroksiin sekä koko kaupungin ihasteluun. Pienoisjunan opastettu kierros seurasi rantareittiä ja sekä meri, että ranta tuntuivat jatkuvan loputtomiin. Paikka on todella siisti, ei mitään roskia, graffitteja tai tupakantumppeja missään. Ihastuttava vierailukohde, kuitenkin ainakin museo jäi näkemättä, samoin Pyhän Marian kirkko, joka on ainoa jäljelle jäänyt 17 keskiajan kirkosta.

Yksi perillä olopäivä ei vain riittänyt kaikkeen, siksi sinne on päästävä vielä uudestaan ja pitemmäksi ajaksi kuin päiväksi.

Barbro Hjelt

Ryhmäkuva Fra Maren edessä
Uima-allas kylpylässä
Haapsalun asema
aseman vessa

Haapsalu, Viron Venetsia

13.3-17.3.2023

Viron Venetsiaksi kutsui erinomainen oppaamme Ritta Piper Haapsalua, kun pääsimme hänen opastuksellaan kiertoajelulle lomallamme.

Kirkkonummen Eläkkeensaajat tekivät viiden vuorokauden kylpylä/lomamatkan Haapsaluun ja majoitus oli Fra Mare hotellissa. Matka oli kaikin puolin onnistunut ja oppaamme ylitti tarinoillaan kaikki odotukset. Hänen opastustaan olisi jaksanut kuunnella kahden varatun tunnin sijaan ainakin neljä tuntia.

Mukana oli sekä ensikertalaisia kylpylässä vierailijoita, sekä muita siellä jo useampaan kertaan käyneitä. Silti matka jaksoi miellyttää ja tuottaa hyvää mieltä kaikille. Ruoka oli mainiota ja sitä oli todellakin riittävästi. Hoitoja oli mistä valita, oli mutahoitoja, parafiinihoitoja, hierontoja, uintia, joogaa, voimistelua ym. Saunojakin oli käytössä kuusi erilaista, jokaiseen makuun jotakin. Varaukset kannattaa tehdä hyvissä ajoin, hotelilla kuuli sekä suomen, että viron kieltä. Vaikka Virossa keskieläke on 500 e/kk, silti paikallisetkin selvästi suosivat paikkaa.

Ukkosta ja salamointia

Heti tulopäivänä piti tietysti päästä uimaan, hotellissa on kolme merivesiallasta. Yksi ulkona, yksi poreallas sisällä sekä iso allas, jossa sopii uimaan kunnolla. Ulkona oli aika tuulinen ilma ja humina kuului sisään asti. Silti meinasi kyllä sydän pysähtyä, kun alkoi ensin kova ukkosen jyrinä ja sitten valot alkoivat vilkkua katossa. Näinä maailman aikoina oletin, että nyt tulee pommi niskaan! Mutta sitten alkoi katosta suihkuta kylmää vettä koko altaan mitalta. Olipa todella eksoottinen kokemus, tämä itse tehty ukonilma kesti parisen minuuttia ja se oli todella ainutkertaista. Kaikissa altaissa oli merivettä, miellyttävän tuntuista iholla. Altaiden lämpötilat olivat 29-40 asteen välillä, poreallas kaikkein lämpimin.

Aurinkoa ja muuttolintuja

Hotelimme oli hienossa paikassa aivan meren rannalla. Muuttolinnut olivat saapuneet, oli joutsenia, hanhia, kyyhkyjä muiden muassa.  Haapsalussa on 13000 asukasta, joista 20% puhuu venäjää äidinkielenään.

Ensimmäiset kylpylät sinne avattiin v 1994,Virohan itsenäistyi v 1991.

Oppaamme johdolla teimme kiertoajelun, jossa tutustuttiin mm Haapsalun Piispanlinnaan, rakennettu 1200-luvulla. Linna on kesäisin kaikkien tapahtumien keskus, se toimii myös museona. Siellä asustaa Viron kuuluisin kummitus, Valkoinen Daami. Hänet voi nähdä elokuun täysikuun aikaan linnan ikkunassa.

Paikka oli niin kaunis kaikkine rantoineen, kenties lähdemme sinne joku kesä elokuussa Valkoista Daamia katsomaan.

Kirkkonummen Eläkkeensaajat ry

Barbro Hjelt